Köpvillkor

  1. Köpinformation

Foreign company byer? Contact us on info@lillafilur.se for more information.

Kommun och landsting? Kontakta oss på info@lillafilur.se för hjälp med orderläggning.

Lillafilur.se tillhandahålls av Lilla Filur i Mölndal AB med organisationsnummer: 559140-8678. För att handla hos lillafilur.se behöver du vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd för att beställa. När du handlar hos oss gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Vi lämnar ej din information vidare. Information och bilder på hemsidan ägs av företaget och får inte kopieras utan tillåtelse.

När du godkänner Köpvillkoren betyder det också att du har läst beskrivningen av produkten du beställt. Alla varor kommer i 1-pack om det ej står annat i beskrivningen.

  1. Orderbekräftelse

En automatisk orderbekräftelse skickas från order@lillafilur.se när du slutfört din beställning. Där finns uppgifter om vad du beställt med priser, leveransadress, betalningsinformation m.m. Om något inte stämmer kontakta oss snarast på info@lillafilur.se – Kontrollera er skräppost om ni ej mottagit orderbekräftelse. Lägg till oss i er adresslista för att säkerställa att mail ej fastnar i skräpkorgen.

  1. Priser

Priser är i svenska kronor. Alla priser visas inklusive moms. Vi reserverar oss rätten för prisändringar och för eventuella prisfel. Du betalar alltid det pris som visas när din beställning utförs, om du köpt en vara till ett felaktigt pris meddelas detta och du får tillbaka dina pengar. Alla varor kommer i 1-pack om det ej står annat i beskrivningen.

  1. Betalning

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetod tillhandahålls av Bambora tillsammans med samarbetspartnerns.

  • Kortbetalning

Vi accepterar betalningar med Visa, MasterCard samt Maestro kort med flera. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Inga kortuppgifter sparas av Lilla Filur AB utan endast det referensnummer som nyttjas i dialogen med Bambora, som tillhandahåller betalningslösningen för lillafilur.se. Bambora är certifierad enligt PCI-DSS.

Alla kommunikation i samband med betalning är krypterad enligt industristandarden SSL (Secure Socket Layer) för säker överföring över Internet.

  • Swish

När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Betalningsmottagare är Lilla Filur i Mölndal AB.

  • Faktura

Ingen extra avgift tillkommer för fakturabetalning. Fakturan har en förfallotid om 14 dagar.

I samarbete med Walley erbjuder vi faktura och delbetalning. Faktura innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Faktura eller delbetalningsavi skickas till dig via mail i samband med att varorna skickas från oss. Kontrollera din skräppost om fakturan ej hamnat i inkorgen. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här och SECCI .

På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Frågor kopplade till faktura eller delbetalning vänligen kontakta Walley’s kundtjänst. Kontakt via e-post hello@walley.se eller via Telefon: 010-161 00 80, måndag – fredag kl. 08:00-17:00.

  • Hämta på vårt lager

Betala med Swish och hämta på vårt lager i Lackarebäck i Mölndal. OBS! Öppet efter överenskommelse.

5. Frakt & Leverans

  • Fraktkostnad

Fraktkostnad 39 kronor inom Sverige med brev/varubrev – Leverans till brevlåda eller dörr. Läs mer om villkor för brev och varubrev på Postnord.

Fraktkostnad 69 kronor spårbart och försäkrat paket – Leverans till ombud eller spårbart till brevlåda.

Välj fraktfri leverans vid köp över 699 kronor inom Sverige.

Fraktkostnad gäller leverans upp till 3 kilo. Frakt utland gäller paket upp till 2 kilo. Väger paketet mer kontaktar vi er före leverans. Vill du ha spårbar och försäkrad frakt utomlands kontakta oss för pris.

  • Leverans

Vi skickar dina varor inom 1-3 dagar med Postnord, DHL eller Schenker. Leveranstid inom Sverige Postnord 1-3 dagar. DHL 1-7 dagar. Skrymmande varor skickas med DHL. Möjlighet till expressleverans finns. Kontakta oss för mer information. Är en produkt slutsåld meddelar vi dig ungefärlig leveranstid. Vi delar ej upp leveranser på restnoterade produkter. Ibland uppstår leveransförseningar utanför vår och transportföretagets kontroll. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden. Du kan alltid lita på att vi meddelar dig om leveransen drar ut på tiden. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.

Saknar du din leverans och den är märkt som levererad av fraktbolag behöver vi kopia på polisanmälan för stulen post innan vi startar ett ärende för att eventuellt skicka ut nya varor/återbetalning. Detta pga omfattande bedrägerier.

6. Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du kontrollerar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast. Dock senast inom en vecka. Maila oss på info@lillafilur.se

7. Byte

Vi erbjuder fri frakt på din nya order vid byte. Du har 60 dagar på dig att byta dina varor (14 dagar på lucia, tomte, pepparkaka). Bytet skickas tillbaks med tydlig avsändare, ordernummer och kontaktuppgifter. Bytet skall vara i samma skick som när varan lämnade oss, väl emballerat, med lappar kvar och i fint skick (produkter med röklukt eller djurhår kan ej returneras). Avdrag görs om åtgärder behövs för att varan skall bli i säljbart skick igen. Tex rengöring av damm, hår, vikning av lucialinnen.
Vid byte/retur står kunden för returfrakten av de varor som returneras. Om du önskar kan du beställa en förbetald returfraktsedel på vår webbshop lillafilur.se – Returfraktsedel skickas via sms/mail inom 1-3 vardagar. Vill du byta till annan storlek gör du en ny order och skriver i meddelanderutan till kundtjänst “Fraktfritt byte order nummer ……” så skickar vi bytet fraktfritt så snart vi mottagit din retur. Gäller inom Sverige för privatpersoner.

8. Ångerrätt och Öppet köp

Öppet köp 30 dagar och 14 dagar öppet köp på Lucia, Tomte, Pepparkaka. Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten. Varan skickas i retur inom 30 dagar räknat från det datum ni mottog varan och informerade Lilla Filur om utövande av ångerrätt på info@lillafilur.se. Skicka med tydlig avsändare, ordernr och kontaktuppgifter. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte om returen inte återlämnas i obrukat och oskadat skick. Returen ska vara i samma skick som när ni mottog den (returer med röklukt eller djurhår kan ej returneras). Om du önskar kan du på vår webbshop lillafilur.se beställa en förbetald returfraktsedel vid ångrat köp. Returfraktsedeln skickas via sms/mail inom 1-3 dagar. Fäst etiketten på den gamla adressetiketten. Återbetalning sker inom 10 vardagar.

9. Reklamation

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt kontaktar du oss snarast. Bifoga ordernummer, kontaktuppgifter, beskrivning på felet och tydliga foton på felet. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelse. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades i. Kontakta oss för information om hur du går till väga för att skicka tillbaks en reklamation.
Lilla Filur följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Vanligt slitage ersätts ej. Observera. Smutsiga klädesplagg skall tvättas före retur. Vi mailar dig en förbetald retursedel som du skriver ut hemma eller hos ombud och fäster över den gamla adressetiketten. Returen lämnas in på närmaste utlämningsställe. Efter vi mottagit reklamationen och godkänt den skickar vi ny vara inom 10 dagar. LillaFilur.se betalar returfraktkostnad vid reklamation. Ersättning för övriga kostnader ersätts ej. Saknar du din leverans och den är märkt som levererad av fraktbolag behöver vi kopia på polisanmälan för stulen post innan vi startar ett ärende för att eventuellt skicka ut nya varor/återbetalning. Detta pga omfattande bedrägerier.

10. Felexpedierad vara

Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss på info@lillafilur.se för information om hur du går till väga för att skicka tillbaks varan.

11. Återbetalning

Återbetalning sker inom 10 arbetsdagar från det att vi har mottagit och godkänt din retur

12. Säkerhet och behandling av kunduppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, mail-adress och telefonnummer. Personnummer lämnas vid fakturabetalning. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Lilla Filur AB delger endast information till våra samarbetspartners för att vi skall kunna fullfölja vårt köpeavtal med dig som kund när du lagt en order. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss på info@lillafilur.se. Har ett köp gjorts kan dina uppgifter först raderas efter 60 månader efter genomfört köp. Detta krävs enligt Svensk Bokföringslag och för eventuella reklamations- och garantiärenden. Alla personuppgifter hanteras enligt GDPR.

13. Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en websida till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra t.ex. inloggningsinformation eller din kundvagn när du surfar runt på olika webplatser. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

14. Force Majeure

Force Majeure såsom krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omfattning som part inte råder över och som förhindrar part att fullgöra sina skyldigheter och befriar part från detta. Sådan befrielse gäller under förutsättning att verksamheten inte heller kan bedrivas under dessa förhållanden. Motparten skall omedelbart underrättas om omständigheter som kan tillämpning denna bestämmelse.

15. Tvister & lagar

Svensk rätt skall tillämpas på samtliga köp enligt dessa avtalsvillkor. Tvist om köp enligt dessa avtalsvillkor skall exklusivt prövas av svensk allmän domstol.  

16. Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att neka order eller häva köp för det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

För ej uthämtat paket debiterar vi minst 250 kronor för att täcka kostnad för frakt, returfrakt samt hantering. Gäller inom Sverige. Vi tar ej emot outhämtade paket utanför Sverige.

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.

Nedan följer länkar till Konsumentverket där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen: www.konsumentverket.se

17. Kontakt & Kundtjänst

Lilla Filur i Mölndal AB, Gustavsgatan 2, 431 66 Mölndal. Mail: info@lillafilur.se. Telefon: 031-876666.