Köpvillkor

  1. Köpinformation

Lillafilur.se tillhandahålls av Lilla Filur i Mölndal AB med organisations nummer: 559140-8678. För att handla hos lillafilur.se behöver du vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd för att beställa. När du handlar hos oss gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Vi lämnar ej din information vidare. Information och bilder på hemsidan ägs av företaget och får inte kopieras utan tillåtelse.

  1. Orderbekräftelse

En automatisk orderbekräftelse skickas ut när du slutfört din beställning. Där finns uppgifter om vad du köpt med priser och annan information om din order. Kontrollera er skräppost om ni ej mottagit orderbekräftelsen. Om något är fel på orderbekräftelsen kontakta oss snarast på info@lillafilur.se.

  1. Priser

Priserna är i svenska kronor. Alla priser visas inklusive moms. Vi reserverar oss rätten för prisändringar och för eventuella prisfel. Du betalar alltid det pris som visas när din beställning utförs, om du köpt en vara till ett felaktigt pris meddelas detta och du får tillbaka dina pengar.

  1. Betalning

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetod tillhandahålls av Bambora tillsammans med samarbetspartnerns.

  • Kortbetalning

Vi accepterar betalningar med Visa, MasterCard samt Maestro kort. Debitering av ditt betalkort sker direkt. Inga kortuppgifter sparas av Lilla Filur AB utan endast det referensnummer som nyttjas i dialogen med Bambora,som tillhandahåller betalningslösningen för lillafilur.se. Bambora är certifierad enligt PCI-DSS.

Alla kommunikation i samband med betalning är krypterad enligt industristandarden SSL (Secure Socket Layer) för säker överföring över Internet.

  • Swish

När du väljer att betala med Swish öppnar du din Swish-app och kontrollerar att de förifyllda uppgifterna är korrekta. Du godkänner köpet med Mobilt BankID och får direkt en bekräftelse på betalningen. Betalningsmottagare ska alltid vara ”Lilla Filur i Mölndal AB”.

  • Faktura

Ingen extra avgift tillkommer för fakturabetalning. Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. I samarbete med Collector Bank erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor om Collector Bank’s betalsätt hittar du på bill.collectorpayments.se. Efter genomfört köp skickas fakturan till din folkbokföringsadress. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in på bill.collectorpayments.se. För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och minst 20 år gammal.

Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare förutsätter vi att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik. En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Collector Bank påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. För att se fullständiga villkor för Collector Bank faktura- och delbetalningstjänst se länkarna nedan:

Allmänna kreditvillkor för faktura och delbetalning

Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Frågor kopplade till din faktura eller delbetalning Collector Bank’s kundtjänst hjälper dig gärna i alla frågor som rör din faktura eller delbetalning. Kontakt via e-post bill@collectorpayments.se eller via telefon på +46 101 61 00 80, måndag – fredag kl. 08:00-17:00.

Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp.

Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Collector Bank. Collector Bank återbetalar den summa du har betalat efter att de har fått uppgift om godkänd retur från handlaren. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela oss dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna. Kontakt via e-post bill@collectorpayments.se eller via telefon på +46 101 61 00 80, måndag – fredag kl. 08:00-17:00.

  • Hämta på vårt lager

Betala med Swish och hämta på vårt lager i Lackarebäck i Mölndal. OBS! Öppet endast efter överenskommelse.

5. Frakt & Leverans

  • Fraktkostnad

Fraktkostnad 39 kronor inom Sverige. Fraktfri gräns 499 kronor inom Sverige. Fraktkostnad och fraktfri gräns gäller paket under 2 kilo – väger paketet mer kontaktar vi er. Frakt utanför Sverige 200 kronor.

  • Leverans

Vi levererar dina varor inom 1-3 dagar. Skulle en produkt vara slut meddelar vi dig ungefärlig leveranstid. Varorna levereras med PostNord, DHL eller Schenker. Ibland uppstår leveransförseningar utanför vår och transportföretagets kontroll. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden.
Du kan alltid lita på att vi meddelar dig om leveransen drar ut på tiden. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning av varor.

6. Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast. Dock senast inom en vecka. Maila oss på info@lillafilur.se

7. Byte

Vi erbjuder fri frakt på din nya order vid byte. Du har 30 dagar på dig att byta dina varor. Kontakta oss på info@lillafilur.se och meddela vilka varor du önskar byta. Lägg en ny order på det du önskar byta till – OBS! Vi bjuder på frakten på din nya leverans. Kostnaden för frakten på din nya order justeras/återbetalas inom 5 dagar efter det att vi mottagit ditt byte.
Bytet skickas tillbaks med tydlig avsändare, ordernummer och kontaktuppgifter. Bytet skall vara väl emballerad, med lappar kvar och i fint skick (produkter med röklukt eller djurhår kan ej returneras).
Vid byten står kunden för returfrakten av de varor som returneras. Om du önskar kan du beställa en förbetald returfraktsedel på vår webbshop lillafilur.se (detta alternativ blir ibland förmånligare än att du köper porto separat). Kostnad för returfraktsedel : 39 kronor 0-0,25 kg – 49 kronor 0,25-0,5 kg – 69 kronor 0,5-1 kg. Returfraktsedeln skickas via mail.

8. Ångerrätt och Öppet köp

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte om varor inte kan återlämnas i obrukat och oskadat skick. Varan skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum ni mottog varan och informerade Lilla Filur om utövande av ångerrätt.
Returen skickas tillbaks med tydlig avsändare, ordernummer och kontaktuppgifter. Returen skall vara väl emballerad, med lappar kvar och i fint skick (produkter med röklukt eller djurhår kan ej returneras). Om du önskar kan du på vår webbshop lillafilur.se beställa en förbetald returfraktsedel vid ångrat köp (detta alternativ blir ibland förmånligare än att du köper porto separat). Kostnad för returfraktsedel tillkommer: 39 kronor 0-0,25 kg – 49 kronor 0,25-0,5 kg – 69 kronor 0,5-1 kg.
Returfraktsedeln skickas via mail. Så snart vi mottagit din retur återbetalar vi dig pengarna för varorna och meddelar när det är gjort. Det görs inom 5 dagar från det att vi mottagit returen.

9. Reklamation

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt kontaktar du oss via info@lillafilur.se inom en vecka med beskrivning och tydliga foton på felet. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i.
Lilla Filur följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Vanligt slitage ersätts ej. Klädesplagg skall tvättas före retur. Beställ retursedel på webbshopen lillafilur.se (pris för retursedel återbetalas efter godkänd reklamation).

10. Felexpedierad vara

Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad, betalar vi givetvis returfrakten. Kontakta oss så info@lillafilur.se för information om hur du går till väga för att skicka tillbaks varan.

11. Återbetalning

Återbetalning sker inom 30 arbetsdagar från det att vi har mottagit och godkänt din retur

12. Säkerhet och behandling av kunduppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, mail-adress och telefonnummer. Personnummer lämnas vid fakturabetalning. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.
Vi dokumenterar all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Lilla Filur AB delger endast information till våra samarbetsparners som krävs för att vi skall kunna fullfölja vårt köpeavtal med dig som kund när du lagt en order.
Enligt personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig.
Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss på info@lillafilur.se.
Har ett köp gjorts kan dina uppgifter inte raderas förren efter 60 månader efter genfört köp. Detta för att det krävs enligt Svensk Bokföringslag och för eventuella reklamations- och garantiärenden.
Alla personuppgifter hanteras enligt GDPR.

13. Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en websida till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra t.ex. inloggningsinformation eller din kundvagn när du surfar runt på olika webplatser. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.

14. Force Majeure

Force Majeure såsom krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omfattning som part inte råder över och som förhindrar part att fullgöra sina skyldigheter och befriar part från detta. Sådan befrielse gäller under förutsättning att verksamheten inte heller kan bedrivas under dessa förhållanden. Motparten skall omedelbart underrättas om omständigheter som kan tillämpning denna bestämmelse.

15. Tvister & lagar

Svensk rätt skall tillämpas på samtliga köp enligt dessa avtalsvillkor. Tvist om köp enligt dessa avtalsvillkor skall exklusivt prövas av svensk allmän domstol.  

16. Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att neka order eller häva köp för det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

För ej uthämtade paket debiterar vi 250 kronor.

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.

Nedan följer länkar till Konsumentverket där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen: www.konsumentverket.se

17. Kontakt & Kundtjänst

Lilla Filur, Gustavsgatan 2, 431 66 Mölndal. Mail: info@lillafilur.se. Telefon: 031-876666.